Ένας αγαπημένος μου ιμπρεσσιονιστής ζωγράφος, ο Τουλούζ Λωτρέκ "έχει έρθει" εδώ και καιρό, στην Αθήνα. Είναι ευκαιρία για όλους εμάς που αγαπάμε αυτό το είδος της ζωγραφικής, το Παρίσι και την Μπελ Επόκ να τα απολαύσουμε από κοντά.
Με αφορμή λοιπόν, την παρουσίαση 70 περίπου πρωτότυπων έργων του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, η έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Ηρακλειδών από τις 6 Δεκεμβρίου 2007 προσπαθεί να τοποθετήσει τις δημιουργίες αυτές στο καλλιτεχνικό πλαίσιο της εποχής, καθώς και να εξετάσει τις επιδράσεις της γαλλικής Belle Epoque στην Αθήνα.
Τα έργα του Λοτρέκ που παρουσιάζονται στην έκθεση «Ο Toulouse Lautrec και η Belle Epoque στο Παρίσι και την Αθήνα»(διαφημιστικές αφίσες, χαρακτικά και σχέδια) αντλούν τη θεματολογία τους από την παρισινή καθημερινότητα και ψυχαγωγία.
Διαφημίσεις νυχτερινών κέντρων ή εντύπων συνυπάρχουν με πορτρέτα γνωστών ηθοποιών και τραγουδιστών της εποχής του, καθώς και σκίτσα και καρικατούρες. Τα έργα του Λοτρέκ πλαισιώνονται από επιλεγμένα γαλλικά λογοτεχνικά κείμενα, φωτογραφίες και άλλα στοιχεία που προσπαθούν να βοηθήσουν το θεατή να κατανοήσει καλύτερα την ατμόσφαιρα της εποχής.
Για τη σύνδεση της γαλλικής Belle Epoque με την ελληνική πραγματικότητα χρησιμοποιήθηκε σπάνιο αρχειακό υλικό, προερχόμενο από διάφορες συλλογές. Αυτό το αρχειακό υλικό ανασυνθέτει αστικές συνήθειες και τρόπους ψυχαγωγίας στην Ελλάδα κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα.
Η έκθεση περιλαμβάνει διαφημίσεις προϊόντων, φιλοτεχνημένες συχνά από σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Ν. Γύζης και ο Δ. Γαλάνης, εξώφυλλα ημερολογίων, φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ, θεατρικά προγράμματα με έμφαση στο γαλλικό ρεπερτόριο και λογοτεχνικά χωρία.
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 6 Δεκεμβρίου 2007 έως τα τέλη Οκτωβρίου 2008.
Βιογραφία
O Ανρί ντε Τουλούζ-Λωτρέκ (Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa, 24 Νοεμβρίου 1864 - 9 Σεπτεμβρίου 1901) ήταν Γάλλος ζωγράφος.
Γεννήθηκε στο Αμπλί, προάστιο του Παρισιού, γιος του Κόμη Αλφόνσου και της Κόμισσας Αντέλ ντε Τουλούζ-Λωτρέκ (Adèle de Toulouse-Lautrec), γόνος ιστορικής και αριστοκρατικής οικογένειας, η οποία ωστόσο την περίοδο της γέννησης του, είχε ήδη χάσει μέρος του παλαιότερου κύρους της. Οι γονείς του συνδέονταν μεταξύ τους με συγγένεια πρώτου βαθμού, πρακτική που ήταν ευρύτερα διαδεδομένη εκείνη την εποχή προκειμένου να διατηρηθεί η περιουσία της οικογένειας μεταξύ των μελών της. Το γεγονός αυτό ωστόσο οδηγούσε σε γενετικές ανωμαλίες, όπως και στην περίπτωση του Λωτρέκ, του οποίου τα πόδια σταμάτησαν να αναπτύσσονται φυσιολογικά, μετά από ρήξεις που υπέστη στο αριστερό και δεξί του πόδι, σε ηλικία 12 και 14 ετών αντίστοιχα. Το ύψος του Λωτρέκ έφθανε μόλις το 1.5 μέτρο ενώ σε αντίθεση με τα πόδια του, το υπόλοιπο σώμα του είχε φυσιολογική ανάπτυξη.
Εξαιτίας αυτής της ανωμαλίας στη σωματική του διάπλαση, αδυνατούσε να ακολουθήσει μία συμβατική κοινωνική ζωή, γεγονός που πιθανά λειτούργησε καταλυτικά στο να αφοσιωθεί στη ζωγραφική. Αποτέλεσε σημαντικό καλλιτέχνη του μετα-ιμπρεσιονισμού ενώ θεωρείται από πολλούς και ο επίσημος εικονογράφος της νυχτερινής ζωής εκείνης της εποχής – της λεγόμενης Μπελ Επόκ (belle epoque) – στα καμπαρέ του Παρισιού. Οι πίνακές του χαρακτηρίζονταν από έντονα χρώματα και ανθρώπινες παρουσίες. Θεωρείται επιπλέον ένας από τους πρωτοπόρους στην τέχνη της αφίσας, γνωστός κυρίως για τις αφίσες που φιλοτέχνησε για το καμπαρέ Μουλέν Ρουζ (Moulin Rouge). Ασχολήθηκε ακόμα με την τεχνική της λιθογραφίας, επηρεασμένος από την ιαπωνική τέχνη και τα ιαπωνικά χαρακτικά.
Έζησε κυρίως στη Μονμάρτρη, που αποτελούσε το κυρίαρχο κέντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του αντιμετώπισε πρόβλημα αλκοολισμού και πέθανε σε ηλικία 37 ετών, έχοντας προσβληθεί από σύφιλη.
Με αφορμή λοιπόν, την παρουσίαση 70 περίπου πρωτότυπων έργων του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, η έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Ηρακλειδών από τις 6 Δεκεμβρίου 2007 προσπαθεί να τοποθετήσει τις δημιουργίες αυτές στο καλλιτεχνικό πλαίσιο της εποχής, καθώς και να εξετάσει τις επιδράσεις της γαλλικής Belle Epoque στην Αθήνα.
Τα έργα του Λοτρέκ που παρουσιάζονται στην έκθεση «Ο Toulouse Lautrec και η Belle Epoque στο Παρίσι και την Αθήνα»(διαφημιστικές αφίσες, χαρακτικά και σχέδια) αντλούν τη θεματολογία τους από την παρισινή καθημερινότητα και ψυχαγωγία.
Διαφημίσεις νυχτερινών κέντρων ή εντύπων συνυπάρχουν με πορτρέτα γνωστών ηθοποιών και τραγουδιστών της εποχής του, καθώς και σκίτσα και καρικατούρες. Τα έργα του Λοτρέκ πλαισιώνονται από επιλεγμένα γαλλικά λογοτεχνικά κείμενα, φωτογραφίες και άλλα στοιχεία που προσπαθούν να βοηθήσουν το θεατή να κατανοήσει καλύτερα την ατμόσφαιρα της εποχής.
Για τη σύνδεση της γαλλικής Belle Epoque με την ελληνική πραγματικότητα χρησιμοποιήθηκε σπάνιο αρχειακό υλικό, προερχόμενο από διάφορες συλλογές. Αυτό το αρχειακό υλικό ανασυνθέτει αστικές συνήθειες και τρόπους ψυχαγωγίας στην Ελλάδα κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα.
Η έκθεση περιλαμβάνει διαφημίσεις προϊόντων, φιλοτεχνημένες συχνά από σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς, όπως ο Ν. Γύζης και ο Δ. Γαλάνης, εξώφυλλα ημερολογίων, φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ, θεατρικά προγράμματα με έμφαση στο γαλλικό ρεπερτόριο και λογοτεχνικά χωρία.
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 6 Δεκεμβρίου 2007 έως τα τέλη Οκτωβρίου 2008.
Βιογραφία
O Ανρί ντε Τουλούζ-Λωτρέκ (Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa, 24 Νοεμβρίου 1864 - 9 Σεπτεμβρίου 1901) ήταν Γάλλος ζωγράφος.
Γεννήθηκε στο Αμπλί, προάστιο του Παρισιού, γιος του Κόμη Αλφόνσου και της Κόμισσας Αντέλ ντε Τουλούζ-Λωτρέκ (Adèle de Toulouse-Lautrec), γόνος ιστορικής και αριστοκρατικής οικογένειας, η οποία ωστόσο την περίοδο της γέννησης του, είχε ήδη χάσει μέρος του παλαιότερου κύρους της. Οι γονείς του συνδέονταν μεταξύ τους με συγγένεια πρώτου βαθμού, πρακτική που ήταν ευρύτερα διαδεδομένη εκείνη την εποχή προκειμένου να διατηρηθεί η περιουσία της οικογένειας μεταξύ των μελών της. Το γεγονός αυτό ωστόσο οδηγούσε σε γενετικές ανωμαλίες, όπως και στην περίπτωση του Λωτρέκ, του οποίου τα πόδια σταμάτησαν να αναπτύσσονται φυσιολογικά, μετά από ρήξεις που υπέστη στο αριστερό και δεξί του πόδι, σε ηλικία 12 και 14 ετών αντίστοιχα. Το ύψος του Λωτρέκ έφθανε μόλις το 1.5 μέτρο ενώ σε αντίθεση με τα πόδια του, το υπόλοιπο σώμα του είχε φυσιολογική ανάπτυξη.
Εξαιτίας αυτής της ανωμαλίας στη σωματική του διάπλαση, αδυνατούσε να ακολουθήσει μία συμβατική κοινωνική ζωή, γεγονός που πιθανά λειτούργησε καταλυτικά στο να αφοσιωθεί στη ζωγραφική. Αποτέλεσε σημαντικό καλλιτέχνη του μετα-ιμπρεσιονισμού ενώ θεωρείται από πολλούς και ο επίσημος εικονογράφος της νυχτερινής ζωής εκείνης της εποχής – της λεγόμενης Μπελ Επόκ (belle epoque) – στα καμπαρέ του Παρισιού. Οι πίνακές του χαρακτηρίζονταν από έντονα χρώματα και ανθρώπινες παρουσίες. Θεωρείται επιπλέον ένας από τους πρωτοπόρους στην τέχνη της αφίσας, γνωστός κυρίως για τις αφίσες που φιλοτέχνησε για το καμπαρέ Μουλέν Ρουζ (Moulin Rouge). Ασχολήθηκε ακόμα με την τεχνική της λιθογραφίας, επηρεασμένος από την ιαπωνική τέχνη και τα ιαπωνικά χαρακτικά.
Έζησε κυρίως στη Μονμάρτρη, που αποτελούσε το κυρίαρχο κέντρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής του αντιμετώπισε πρόβλημα αλκοολισμού και πέθανε σε ηλικία 37 ετών, έχοντας προσβληθεί από σύφιλη.
Δείτε κι ένα υπέροχο σχετικό βιντεάκι: http://www.youtube.com/watch?v=lYKeFakAy1I
4 σχόλια:
Από την καταπληκτική έκθεση στην Άνδρο πριν μερικά χρόνια στην Αθήνα..θα πάω την επόμενη εβδομάδα με μία φίλη..σε προσκαλώ να βρεθούμε εκεί..Καλησπέρες που συναντώνται..
όναρ μου...
μετά χαράς, μόνο να είναι μέχρι την Παρασκευή το μεσημέρι γιατί μετά φεύγω εκτός Αθηνών. Όρισε τόπο και ώρα στο μέηλ μου.
τοσο καιρο κια δεν αξιωθηκα να παω , αλλα δεν θα το χασω , θα παω οταν επιστρεψω .
κρασί & νερό στα όνειρα μας...
και καλά θα κάνεις!...
Δημοσίευση σχολίου