Πάντα με ξεσήκωναν για χορό τα λάτιν τραγούδια. Πριν από χρόνια είμουν από τους λίγους που τα ακούγανε όχι μόνο τις απόκριες(!), αλλά όλον το χρόνο. Αυτοί οι ρυθμοί με ξεσηκώνουν και ώρες-ώρες με "στέλνουν στο διάστημα". Με δυο λόγια έχω περάσει καλά στη ζωή μου με αυτές τις μουσικές.
Κατ'αρχήν, ο ορισμός: «λάτιν» είναι το σύνολο των λαϊκών μουσικών της ισπανόφωνης Λατινικής Αμερικής όπου η μείξη του αφρικανικού στοιχείου με την ισπανοευρωπαϊκή μουσική αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό. Λάτιν είναι το Πουέρτο Ρίκο, η Κολομβία, η Βενεζουέλα, η Δομινικανή Δημοκρατία, ο Παναμάς και, φυσικά, η Κούβα.
Οταν λέμε «λάτιν» εννοούμε ρυθμό, χορό. Βασικό όργανο για όλα και είναι πολλά τα είδη της λάτιν μουσικής είναι τα κρουστά ποικίλης προέλευσης (κόνγκας, τιμπάλες, μπόνγκος κ.ά.). Αναλόγως βεβαίως την περιοχή και το είδος χρησιμοποιούνται και άλλα όργανα, όπως τα έγχορδα, το πιάνο, το ακορντεόν, το μπάσο, τα κιθαροειδή (τρες, κουάτρο), τα πνευστά (τρομπόνι, φλάουτο, σαξόφωνο, τρομπέτα), αλλά και σύγχρονα ηλεκτρικά.
Λάτιν δεν είναι η ρέγκε ή το καλίπσο, λόγω αγγλόφωνης προέλευσης, είναι όμως η σάλσα, η ρούμπα, το μάμπο, το τσα-τσα, το σον και δεκάδες άλλα είδη λιγότερο ή περισσότερο εμπορικά, όπως το βαγενάτο, η μπόμπα, η πλένα. Τα βασικά είδη με διεθνή απήχηση είναι η σάλσα, η κούμπια και η μερένγκε.
Σκούρο πρόσωπο, πολύχρωμο πουκάμισο, καδένα στον λαιμό, δαχτυλίδια στα χέρια, πούρο στο στόμα, συνήθως: κοινά εξωτερικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων της λάτιν μουσικής. Σε υψηλές πωλήσεις δίσκων και στα μεγάλα ακροατήρια δεν ευτύχησαν πολλοί. Αυτοί όμως που υπήρξαν διάσημοι εξακολουθούν να πουλάνε δίσκους και μετά τον θάνατό τους, όπως ο Ματσίτο, οι δίσκοι του Τσάνο Πόσο με τον Ντίζι Γκιλέσπι, ο Αρσένιο Ροντρίγκεζ, ο Μάριο Μπαουσά η Σέλια Κρουζ, ο Τίτο Πουέντε κ.ά. Από τους εν δράσει καλλιτέχνες μεγάλα αστέρια παραμένουν οι Σέλια Κρουζ, Μόνγκο Σάντα Μαρία, Ρέι Μπαρέτο, Γουίλι Κολόν, Χουάν Λουίς Γκέρα, Τίτο Νιέβες, Σελίνα Γκονζάλες κ.ά.
Ο Τίτο Πουέντε* είναι ο «βασιλιάς της λάτιν μουσικής». Μυθικό πρόσωπο της λάτιν και της λάτιν τζαζ από τα μέσα της δεκαετίας του '40, έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα της λάτιν και έχει αναδείξει δεκάδες τραγουδιστές και μουσικούς. Είναι δημιουργός μεγάλων λάτιν επιτυχιών, περισσότερο στον χώρο της λάτιν τζαζ και λιγότερο της σάλσα, στο κίνημα της οποίας ποτέ δεν εντάχθηκε πλήρως. Εχει ηχογραφήσει περισσότερους από 100 δίσκους, τιμήθηκε τέσσερις φορές με το βραβείο Γκράμι, έχει υπογράψει 400 συνθέσεις, ενώ στα νιάτα του υπήρξε εξαίρετος χορευτής.
Συγνώμη αν φαίνεται υπερβολικό αλλά τρελλαίνομαι να τον ακούω!
Κατ'αρχήν, ο ορισμός: «λάτιν» είναι το σύνολο των λαϊκών μουσικών της ισπανόφωνης Λατινικής Αμερικής όπου η μείξη του αφρικανικού στοιχείου με την ισπανοευρωπαϊκή μουσική αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό. Λάτιν είναι το Πουέρτο Ρίκο, η Κολομβία, η Βενεζουέλα, η Δομινικανή Δημοκρατία, ο Παναμάς και, φυσικά, η Κούβα.
Οταν λέμε «λάτιν» εννοούμε ρυθμό, χορό. Βασικό όργανο για όλα και είναι πολλά τα είδη της λάτιν μουσικής είναι τα κρουστά ποικίλης προέλευσης (κόνγκας, τιμπάλες, μπόνγκος κ.ά.). Αναλόγως βεβαίως την περιοχή και το είδος χρησιμοποιούνται και άλλα όργανα, όπως τα έγχορδα, το πιάνο, το ακορντεόν, το μπάσο, τα κιθαροειδή (τρες, κουάτρο), τα πνευστά (τρομπόνι, φλάουτο, σαξόφωνο, τρομπέτα), αλλά και σύγχρονα ηλεκτρικά.
Λάτιν δεν είναι η ρέγκε ή το καλίπσο, λόγω αγγλόφωνης προέλευσης, είναι όμως η σάλσα, η ρούμπα, το μάμπο, το τσα-τσα, το σον και δεκάδες άλλα είδη λιγότερο ή περισσότερο εμπορικά, όπως το βαγενάτο, η μπόμπα, η πλένα. Τα βασικά είδη με διεθνή απήχηση είναι η σάλσα, η κούμπια και η μερένγκε.
Σκούρο πρόσωπο, πολύχρωμο πουκάμισο, καδένα στον λαιμό, δαχτυλίδια στα χέρια, πούρο στο στόμα, συνήθως: κοινά εξωτερικά χαρακτηριστικά των ανθρώπων της λάτιν μουσικής. Σε υψηλές πωλήσεις δίσκων και στα μεγάλα ακροατήρια δεν ευτύχησαν πολλοί. Αυτοί όμως που υπήρξαν διάσημοι εξακολουθούν να πουλάνε δίσκους και μετά τον θάνατό τους, όπως ο Ματσίτο, οι δίσκοι του Τσάνο Πόσο με τον Ντίζι Γκιλέσπι, ο Αρσένιο Ροντρίγκεζ, ο Μάριο Μπαουσά η Σέλια Κρουζ, ο Τίτο Πουέντε κ.ά. Από τους εν δράσει καλλιτέχνες μεγάλα αστέρια παραμένουν οι Σέλια Κρουζ, Μόνγκο Σάντα Μαρία, Ρέι Μπαρέτο, Γουίλι Κολόν, Χουάν Λουίς Γκέρα, Τίτο Νιέβες, Σελίνα Γκονζάλες κ.ά.
Ο Τίτο Πουέντε* είναι ο «βασιλιάς της λάτιν μουσικής». Μυθικό πρόσωπο της λάτιν και της λάτιν τζαζ από τα μέσα της δεκαετίας του '40, έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα της λάτιν και έχει αναδείξει δεκάδες τραγουδιστές και μουσικούς. Είναι δημιουργός μεγάλων λάτιν επιτυχιών, περισσότερο στον χώρο της λάτιν τζαζ και λιγότερο της σάλσα, στο κίνημα της οποίας ποτέ δεν εντάχθηκε πλήρως. Εχει ηχογραφήσει περισσότερους από 100 δίσκους, τιμήθηκε τέσσερις φορές με το βραβείο Γκράμι, έχει υπογράψει 400 συνθέσεις, ενώ στα νιάτα του υπήρξε εξαίρετος χορευτής.
Συγνώμη αν φαίνεται υπερβολικό αλλά τρελλαίνομαι να τον ακούω!
* Ο Τίτο Πουέντε πέθανε σαν σήμερα στις 31 Μαίου του 2000.
Δέκα λάτιν δίσκοι που πρέπει να ξέρετε:
* «The Mambo King», Τίτο Πουέντε (RMM)
* «Celia Cruz Υ La Sonora Matancera», Σέλια Κρουζ (Sony)
* «Ruben Blades Υ son det' Solar... live», Ρουμπέν Μπλάδες(Elektra)
* «Grandes Exitos», Γουίλι Κολόν (Fania)
* «Afro Cuban Classic», Αρσένιο Ροντρίγκεζ (Ansonia)
* «Mucho Macho», Ματσίτο (Pablo)
* «Mario Bauza & his Afro-Cuban Jazz Orchestra, My Time isNow», Μάριο Μπαουσά (Messidor)
* «Cuban Classics 2, Dancing with the Enemy», συλλογή(Luaka Bop)
* «Cuban Counterpoint: History of the Son Montuno», συ-λογή (Rounder)
* «Dundunbanza», Σιέρα Μαέστρα (World Circuit)
Δέκα λάτιν δίσκοι που πρέπει να ξέρετε:
* «The Mambo King», Τίτο Πουέντε (RMM)
* «Celia Cruz Υ La Sonora Matancera», Σέλια Κρουζ (Sony)
* «Ruben Blades Υ son det' Solar... live», Ρουμπέν Μπλάδες(Elektra)
* «Grandes Exitos», Γουίλι Κολόν (Fania)
* «Afro Cuban Classic», Αρσένιο Ροντρίγκεζ (Ansonia)
* «Mucho Macho», Ματσίτο (Pablo)
* «Mario Bauza & his Afro-Cuban Jazz Orchestra, My Time isNow», Μάριο Μπαουσά (Messidor)
* «Cuban Classics 2, Dancing with the Enemy», συλλογή(Luaka Bop)
* «Cuban Counterpoint: History of the Son Montuno», συ-λογή (Rounder)
* «Dundunbanza», Σιέρα Μαέστρα (World Circuit)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου