23 Μαΐ 2008

Με το τρανζιστοράκι για παρέα! (70 χρόνια ελληνικό ραδιόφωνο)...


Από μικρό παιδάκι ακούω συνέχεια ραδιόφωνο. Από όταν δηλαδή δεν υπήρχε τηλεόραση. Κάθε μέρα, κάθε ώρα και σχεδόν κάθε στιγμή. Μεγάλωσα με αυτό, διδάχτηκα, ονειρεύτηκα, ταξίδεψα, ερωτεύτηκα, τραγούδησα, συγκινήθηκα. Πάντα εδώ και δεκαετίες η καλύτερη παρέα, ανάγκη και παρηγοριά. Στο σπίτι μου είναι σπάνια κλειστό. Άλλωστε σχεδόν δεν ανοίγω τηλεόραση. Στο αυτοκίνητο το "άνοιγμα" του, η πρώτη μου κίνηση μόλις μπω. Στο χώρο της δουλειάς μου η μοναδική πηγή πληροφόρησης του τί συμβαίνει στον κόσμο καθώς και το "όχημα" που σέρνει τον χρόνο. Δεν μπορώ χωρίς αυτό. Μπορεί να το ακούω μέσω μιας συσκευής mp3 ή μέσω ενός κινητού τηλεφώνου ή μέσα από έναν υπολογιστή ή ακόμα από ένα ηχοσύστημα. Αγαπημένος μου δέκτης όμως παραμένει ένα μικρό ραδιοφωνάκι, ένα τρανζίστορ που λέγαμε παλιά. Ίσως γιατί είναι πολύ βολικό, ίσως γιατί με δένει με το αθώο μου παρελθόν. Για όλα αυτά και για πολλά περισσότερα που κρύβω στις ευαίσθητες χορδές της ψυχής μου, ένα μικρό αφιέρωμα στο ελληνικό ραδιόφωνο που γλυκά μας συντροφεύει εδώ και επτά δεκαετίες τώρα.
21 Μαΐου 1938. Η ημέρα που η Ελληνική Ραδιοφωνία βγαίνει για πρώτη φορά στον αέρα, υπό το όνομα "Ραδιοφωνικός Σταθμός Αθηνών". Ήδη από τις 25 Μαρτίου εκείνης της χρονιάς είχε εγκαινιαστεί ο πρώτος πομπός στα Νέα Λιόσια, ενώ οι ραδιοθάλαμοι βρίσκονται στο Ζάππειο Μέγαρο. Τα χρόνια που ακολούθησαν τοποθετήθηκαν πομποί σε όλη τη χώρα, ενώ το 1941 διακόπτεται η λειτουργία του Σταθμού, και το θρυλικό σήμα "Ο Τσοπανάκος" μεταφέρεται στο BBC. Τον Ιούλιο του 1945 συγκροτείται το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας. Στη συνέχεια δημιουργείται ο Κεντρικός Ραδιοφωνικός Σταθμός των Ενόπλων Δυνάμεων. Ακολουθεί η δημιουργία του Δεύτερου, του Τρίτου Προγράμματος και των Περιφερειακών Σταθμών. Το 1975 το Ε.Ι.Ρ. μετονομάζεται σε Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση. Ενώ, ο σταθμός των Ενόπλων Δυνάμεων γίνεται το Τέταρτο Πρόγραμμα, η σημερινή ΕΡΑ-ΣΠΟΡ. Το Νοέμβριο του 2001 η Ελληνική Ραδιοφωνία δημιουργεί το πρόγραμμα Κosmos. Παράλληλα, λειτουργεί η ΕΡΑ 5-Η Φωνή της Ελλάδας και το ραδιόφωνο Φιλία.
Καλή σας ακρόαση!...

2 σχόλια:

Ευάγγελος είπε...

Θυμάσαι τον κακό χαμό που είχε γίνει με την "ελεύθερη ραδιοφωνία", φίλε Δημήτρη; Τώρα, τόσα χρόνια μετά, ποιος άραγε κάνει τον απολογισμό και τον έλεγχο για το τι αξίζει και τι όχι όλης αυτής της απόπειρας;

Όπως και να 'χει το ραδιόφωνο ήταν από τα παιδικά μου χρόνια κι εμένα συντροφιά και καλή παρέα!

greendim είπε...

Θυμάμαι και πολύ καλά Βαγγέλη. Κάτι τέτοια σαν κι αυτό, σιγά-σιγά με έμαθαν να μην ενθουσιάζομαι εύκολα!...